Ви є тут

Результативність СВБ

Результативність

Останнім часом в європейських експертних колах СВБ все більше розмов точиться навколо результативності - результативності програм, результативності стратегій СВБ окремих компаній та СВБ галузей.

Нещодавно британські організації ENDS та Forum for the Future оприлюднили звіт "Сталий бізнес 2011: оцінка поступу" (Sustainable Business 2011: Reflecting on progress) - перша спроба оцінити як саме досягає пріоритетів сталого розвитку британський бізнес. Внизу зведені дані за попередній рік:

sustainable-business-uk-2011.png

Деякі показники:

  • Використання енергії (енергоємність) промисловістю Великобританії зросло на 1,5%, але зменшилось на 4,2% за останні 5 років
  • Кількість випадків забруднення зменшилась за рік на 17,3%, за останні п'ять років - на 54,5%
  • Нефінансове звітування зросло на 18,8% за рік, і на 81,3% за останні п'ять років
  • Видатки на наукові дослідження та розробки приватним сектором зменшились на 3% за останній рік, але зросли на 14,5% за останні п'ять
  • Прибутковіть зросла за останній рік на 3,5%, але зменшилась на 12% за останні п'ять.

Дані наочні, зрозумілі і придатні до використання. Немає перекосів в екологію або соціальні питання. Прибутковість сприймається як такий самий показник, за яким повинно відбуватись зростання (позитивне сприйняття внеску бізнесу у сталий розвиток). Наукові дослідження та розробки - теж серед показників. Дані дозволяють зрозуміти, чи досягла економіка так званого розведення (decoupling) - коли економічне зростання не супроводжується зростанням викидів, підвищеним використанням ресурсів та зменшенням добробуту.

Дані дозволяють уряду приймати рішення, де саме потрібно додатково мотивувати бізнес, а експертному середовищу - адаптувати свої пропозиції компаніям. Для громадськості загалом це стає нагодою подумати про роль бізнеса, для журналістів - матеріал для статей. І, найголовніше, компанії можуть використовувати ці дані і підхід загалом для розуміння власного внеску, - за якими показниками у них прогрес, за якими - відставання.

Соціальна відповідальність бізнесу

Маючи картинку на національному рівні, можна оцінювати зусилля окремих компаній - чи вони роблять внесок у досягнення національних цілей чи займаються точковими ініціативами? Позитивна роль компанії у суспільстві - чи нейтральна або навіть негативна? Виникає питання результативності.

Результативність - це показники (сукупність показників звучатиме надто академічно), які дозволяють докопатись до істини, запитуючи питання "навіщо". Провели соціальну кампанію - а навіщо? - збільшили впізнаваність бренду - а навіщо? - більше продали власних товарів - а навіщо? - збільшили оборот - збільшили прубтковість - ок - наскільки?. Провели соціальну кампанію - а навіщо? - вирішили проблему з XYZ - а навіщо? - в Україні є проблема з XYZ - ok - наскільки ви вирішили цю проблему?. Будь-які СВБ ініціативи варто аналізувати на результативність.

І навпаки, можна іти від проблеми до результатів. В країні проблема тотальної бідності - компанія створила XYZ робочих місць, компанія на XYZ підняла реальну зарплату. В країні проблема з викидами речовин - компанія зменшила викиди на XYZ - продукція компанії стала на XYZ більш ефективною.

Цей підхід робить вивчення нефінансових звітів компаній більш змістовною справою. Зараз, на жаль, в Україні читання нефінансових звітів більше нагадує читання рекламних буклетів. Лише кілька компаній поважають своїх читачів, випускаючи нефінансові звіти з цифрами та показниками в динаміці, згадуючи про проблеми в країні та в самій компанії і як компанія намагається вирішувати ці проблеми.

Постановка питань

Для того, щоб щось оцінити, потрібно знати, а чого, власне, хочемо досягти. Українські компанії навчились добре вимірювати EBITDA, P/E, визначати ринкову вартість активів, оцінювати мультиплікатори при продажу, оцінювати потрібний CAPEX і т.д. Власники ставлять конкретні завдання (або самі собі їх визначають), для яких є конкретні показники.

У випадку соціальної відповідальності компаній теж можна поставити цілком зрозумілі питання:

Питання 1. Хто і які ставить завдання компаніям
Питання 2. Які показники використовувати для поставлених завдань і хто це визначає
Питання 3. Як вимірювати ступінь виконання завдань і хто це визначає

Питання 1. Хто і які ставить завдання компаніям

Які проблеми в країні мають вирішувати компанії в рамках своєї соціальної віповідальності? Україна не є членом ЄС і відповідно показники, яких має досягти бізнес (особливо промисловість), не визначаються політично. Так, держава приєдналась до деяких директив і у нас теж є внутрішні документи, прийняти політично (Енергетична стратегія, Екологічна стратегія). В країні є фахові аналітичні центри і активні неурядові організації, - потрібно сідати разом і зводити існуючі на політичному рівні цілі, встановлені для бізнеса.

У багатьох випадках власники і топ менеджмент компаній не переймаються ані екологічним ані соціальним впливом діяльності компаній, і часто не через низьку мораль, а через банальне незнання і відсутність інформації. Якщо бізнес лідерам країни не показують, за що вони несуть відповідальність, не пояснюють довгострокові бізнес ризики - звідки взятися розумінню?

Питання 2. Які показники використовувати для поставлених завдань і хто це визначає

У сфері нефінансової звітності де-факто стандартом показників є GRI (Global Reporting Initiative). Проте міжнародні показники потрібно прив'язувати до системи статистики та збору даних, яка існує в Україні. Тут знову виникає низка питань - чи всім офіційним показникам можна довіряти і чи внутрішні системи обліку дозволяють отримати інформацію, яка відповідає GRI?

Також питання - спочатку має виникнути загальний рамка показників, які цікавлять експертне середовище і для яких визначені національні цільові показники (див питання 1). Наприклад, скільки робочих місць потребує економіка, наскільки має зрости прибутковіть / оборот, зміна у викидах, зменшення енергоемності тощо.

Знову ж таки, потрібно сідати разом - причому на цьому етапі (визначення показників) - разом з менеджерами СВБ українських компаній та групами впливу.

Питання 3. Як вимірювати ступінь виконання завдань і хто це визначає

Маючи загальну рамку, компанія зможе визначити, за якими показниками їй краще звітувати, а відповідно експертному середовищу буде легше зводити дані приватного сектора загалом. Так ми будемо бачити як бізнес в Україні допомагає країні розвиватись у сталий спосіб, і хто - допомагає, а хто - уникає відповідальності.

Приклад - Метінвест і АрселорМіттал Кривий Ріг відзвітувались за 2010р. по соціальним, екологічним показникам - ці дані можна порівнювати, зводити, аналізувати (добре - погано). Навіть ці два звіти мають різні періоди, часом різні показники - потрібен аспірант для аналізу. Але це вже цікаво, корисно і потрібно суспільству. А де ІСД, Донецьксталь, Інтерпайп та інші?

Чому це важливо?

Якщо за десять років в Україні не виникне кілька яскравих бізнес-кейсів, коли саме завдяки соціально-відповідальному підходу вирішаться конкретні проблеми, ціла тема СВБ приречена на занепад. Наприклад, якщо повітря в Донецьку стане помітно чище, бо місцеві промислові гіганти зменшать викиди завдяки добровільним ініціативам, або якщо у Франківській області з'являться робочі місця у лісових районах (мпоменшає заробітчан) завдяки місцевим деревообробним підприємствам і т.д. - це стане найкращою рекламою СВБ серед громадськості не лише в Україні, але й на міжнародному рівні. Українській бізнес стане сприйматись як частина суспільства (не як напів-кримінал), поважатись як інвестор (не спрйматись як dodgy Ukrainians).

А це власне неможливо, якщо компанії не вимірюють свій прогрес у вирішенні важливих соціально-економічних проблем і не показують, що вони досягають прогресу. Неможливо, бо компанії не озвучують цілі, немає, бо не зрозуміло, що потрібно вирішувати, немає, бо ніхто не вимірює ступінь вирішення проблем. І взагалі, чи хтось щось вимірює на рівні країни не для галочки?

Але - є добрі засіви у різних напрямках, їх треба підтримувати і допомогати компаніям знайти прихильників і зберегти правильний керунок і темп. Для цього потрібні цільові показники, системи вимірювання, дані вимірювання, аналіз даних. Експертам, державі, громадському суспільству треба напружутись - і допомогти бізнесу - надати бізнесу рамки.

Термінологія і література

На жаль в межах однієї статті неможливо сказати все. Тема результативності СВБ заслуговує мало не довгострокових програм. Той самй World Business Council on Sustainable Deelopment (WBCSD) спродукував цілі Методичні рекомендації з вимірювання результативності (Framework Methodology for Measuring Impact) і робота триває. Є ще дослідницький проект, фінансований Європейською Комісією - IMPACT, що намагається розробити засоби вимірювання впливу СВБ (і відповідно бізнеса як сектора) на суспільство. Також корисним (і прикладним) є блог Matthew Forti (Bridgespan Group), який пише про оцінку ефективності неурядових організацій, але зрештою ті самі підходи до певної міри можна застосувати до компаній.

Було б цікаво знати про анаіз, дослідження, блоги, статті щодо результативності СВБ в україно(російсько) мовному полі - можливо читачі цієї сттаті знають про такі джерела?

І насамкінець - знову виникає питання термінології. Термінологія українською ще не сформована, доволі важко точно переказати зміст англійського impact (impact of CSR, impact of CSR programmes) або того самого performance (CSR performance, social performance). У нас звикло говорять про вплив - і відповідно від впливом забувають про результативність і переходять на впливовість. Тобто перекладаючи impact як "вплив" ми мовно підкреслює PR складову соціальної відповідальності бізнеса, забуваючи про результативність такої відповідальності.

Важливо не лише перейматись, а знати що ти зробив для рішення проблеми.