На чужому полі: Rozetka і ще 5 прикладів розширення бізнес-профілю

Forbes Україна дослідило, які ризики супроводжують підприємців на шляху до нових сфер заробітку.

Найбільший в Україні онлайн-магазин Rozetka.ua Владислава Чечоткіна, що спеціалізується на торгівлі технікою й електронікою, вийшов у продуктовий сегмент.

Як повідомила компанія, тепер покупцям пропонують також харчові продукти – сухі сніданки, дитяче харчування тощо. Продуктовий асортимент «Розетки» представлено продуктами тривалого зберігання, що дозволяє не залежати від швидкості обороту. Як повідомили в компанії, «Розетка» не є безпосереднім продавцем продовольчих товарів, а виступає як «маркетплейс» для постачальників.

Планомірне розширення асортименту «Розетки» відбувається упродовж останнього року. Компанія вже торгує алкоголем, шоколадом, одягом, товарами для автомобілістів. «Люди добре сприйняли ідею з продажем алкоголю, і ми вирішили піти далі. Грошей витратили не дуже багато, але для повноцінного запуску продуктів потрібно стільки, скільки в нас немає. Я твердо переконаний, що в інтернеті будуть купувати все, тому старт продажу продуктів – крок дуже логічний», – сказав Владислав Чечоткін.

У 2014-му, за підрахунками Forbes, компанія отримала виторг у 4,66 млрд гривень. Доповнення асортименту високоцінних ґаджетів демократичними позиціями товарів першої необхідності дозволить Чечоткіно збільшити цей показник.

ПриватБанк
Основна сфера діяльності: банкінг
Новий напрям: розробка сайтів для бізнес-клієнтів

Найбільший у країні банк «Приват» не просто переманює до себе клієнтів за рахунок масштабів – він їх створює. Ще у 2014 році у фінустанові було запущено сервіс, який допомагав малому й середньому бізнесу заснувати інтернет-майданчики й підключити до них e-commerce. «У такий спосіб ми допомагаємо нашим клієнтам отримати відразу працездатний торговий майданчик з усіма платіжними інструментами», – пояснює причину відкриття нового напряму Олександр Ніколенко, керівник напряму «Малий і середній бізнес».

Клієнт Приватбанку отримував розробку свого сайту під конкретний бізнес, налаштування просування й підтримку. Щоправда, як стверджує представник банку, наразі сервіс великим попитом серед клієнтів не користується. «Нещодавно ми запустили ПриватМаркет. Гадаю, новий проект вдихне нове життя в послугу», – додає Ніколенко.

«Епіцентр К»
Основна сфера діяльності: продаж будівельних матеріалів
Новий напрям: роздрібні продажі

У 2003 році подружжя Герег відкрило свій гіпермаркет із продажу будівельних матеріалів «Епіцентр К». За кілька років він вийшов у лідери ринку за цим напрямом. «Для прекрасної половини людства в нас не було чого купити до 8 березня. Покупець робив ремонт і забував про нас», – розповідав Герега Forbes раніше.

Саме це стало причиною кардинального розширення асортименту компанії. Спочатку до торгівлі будматеріалами додалися товари категорії «Все для дому», потім – спортивні товари, електроніка, канцелярія й сезонні товари. В «Епіцентр К» можна купити навіть музичні інструменти.

Але основну частину виторгу і далі приносять будівельні матеріали.

«Оболонь»
Основна сфера діяльності: напої
Новий напрям: продаж снеків

Пиво і снеки – близькі категорії. Такого висновку у 2013 році дійшли в компанії Олександра Слободяна, яка спеціалізувалася на слабоалкогольних і безалкогольних напоях і вирішила запустити виробництво сухариків. Стимулом стало скорочення через падіння обсягів продажів на пивному ринку, які планомірно знижувалися, починаючи з кризи 2008 року.

Налагоджуючи виробництво нового товару, «Оболонь» переобладнала своє підприємство в Івано-Франківській області, яке раніше виробляло пивний солод, і вивела на ринок сухарики під брендом «Оболонські». Посилити позиції в новому сегменті компанія намагалася нижчою ціною продукту.

А торік «Оболонь» поповнила асортимент грінками Bulba Grenki. Вийти на позитивні фінансові результати в цьому напрямі компанії наразі не вдалося.

Fozzy Group
Основна сфера діяльності: продуктовий ритейл
Новий напрям: запуск віртуального мобільного оператора

Восени 2015 року компанія Володимира Костельмана Fozzy Group запустила новий проект – послуги мобільного зв’язку під торговою маркою Yezzz! Оператор працює з використанням інфраструктури мобільного оператора Vodafone. Аккаунт абонента пов’язаний із програмою лояльності «Власний Рахунок», у якій беруть участь приблизно 10 млн осіб, придбати пакет і поповнити рахунок можна в торгових точках мережі «Сільпо».

Керувати новим проектом Костельман найняв вихідця з «Київстару» Віталія Ворожбита.

Незважаючи на, здавалося б, далекі сфери – телеком і продуктовий ритейл – у Європі такий симбіоз трапляється нерідко. Хрестоматійний приклад – Tesco Mobile, віртуальний оператор торговельної мережі Tesco. За 2014 рік цей напрям приніс ритейлеру дохід у 100 млн фунтів стерлінгів.

Група «Континіум» (мережа АЗС WOG)
Основна сфера діяльності: роздрібна торгівля нафтопродуктами
Новий напрям: мережа кафе

Бренд WOG останнім роком асоціюється не тільки з другою за величиною мережею автозаправних станцій, а й із громадським харчуванням.

У березні 2015 року компанія вивела «харчовий» напрямок у самостійний бізнес, а кава й хот-доги перестали бути приємним доповненням до бензину. У листопаді 2015 року в Києві було відкрито перше кафе, яке працює окремо від АЗС.

У WOG Cafe істотно розширено меню, в інтер’єрі немає натяків на автомобільну тематику, а ціни – на демократичному рівні. Всі ці складові дозволили не тільки швидко сформувати пул лояльних клієнтів, а й виграти тендер «Укрзалізниці» на харчування в потягах «Інтерсіті».