В Україні процвітає виробництво "бодяжного" бензину

Тіньовий сектор на ринку нафтопродуктів України процвітає, так як не бачить жодної небезпеки з боку фіскальних органів і відчуває великий попит на свою продукцію. Про це в статті в статті пише директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн – передає Економічна правда.

"При ціні бензину 25 гривень за літр частка податків в ньому становить 11,5 гривень. Це колосальні гроші на тлі 1,5-2,5 гривень маржі, одержуваної на літрі при торгівлі легальним товаром", - йдеться у статті.

Як пише автор, контролю немає ні на НПЗ, ні на нафтобазах, ні на заправках. Наприклад, відбір бензину на Кременчуцькому НПЗ у 2014 році знизився майже на третину - з 26% 2013 року до 20% 2014-го. А раніше було й зовсім 30–32%. Притім що відбір дизпалива, оподатковуваного набагато меншим акцизом, залишився практично колишнім.

У мережі БРСМ, успіхами якої на європейських курортах ділиться Едуард Ставицький, у 2014 році 42% бензину, або 77 тисяч тонн, взялися невідомо звідки - саме така різниця між поставками та продажами бензину в цій бурхливо зростаючій мережі.

Зате водночас на нафтобази цієї структури надійшло майже 100 тис. т сировини і компонентів для виробництва нафтопродуктів.

"Що сталося з цими специфічними товарами? Якщо були вироблені нафтопродукти, чи сплатили з них акцизи? У нашому випадку йдеться про більш як 700 млн грн акцизу і ПДВ", - зазначає автор.

Аналогічні запитання до найбільшої мережі заправок групи "Приват", де за підсумками 2014 року кожен третій літр мав невідоме походження.

За офіційними цифрами, власного виробництва на "Укртатнафті" і свого імпорту не вистачає для покриття роздрібних продажів.

"Нелегальне виробництво, контрабанда? Що відбувається? Відповіді на ці запитання мають дати фіскали, але ознак роботи в цьому напрямі немає жодних. Але ж розглянуті випадки лише найбільш очевидні, аналогічні запитання можна адресувати багатьом іншим персонажам", - пише Куюн.

Автор зазначає, що бездіяльність фіскалів і Мінфіну пахне не просто непрофесіоналізмом, а недбалістю і саботажем. Як механізм боротьби з тіньовим ринком нафтопродуктів бізнес пропонує чиновникам запозичити діючу в Європі систему електронних акцизних товаротранспортних накладних (ТТН), що унеможливить нелегальний оборот нелегального палива. Тим паче, систему можна впровадити швидко, всі можливості для цього було створено в рамках процесу підготовки до електронного адміністрування ПДВ.

Однак у Мінфіні налаштовані скептично, адже податківці через відсутність бюджетних коштів з 2012 року не можуть впровадити електронні ТНН на переміщення алкоголю та спирту вартістю 10 млн гривень.

При цьому у випадку з паливом йдеться про втрати бюджету в 5-15 млрд гривень на рік. "Як же Мінфін пропонує наповнювати бюджет? Елементарно - продовжуючи підвищувати податки. При цьому ефект виходить зворотний, адже збільшення податкового тиску стимулює зростання тіньового ринку. З останнього: запровадження з 2015 року 5-відсоткового податку з роздрібного обороту підакцизних товарів призвело до того, що заправки масово почали "бити повз касу", а уздовж автодоріг з'явилася маса нелегальних точок під "брендом" "Продам ДП", - робить висновок Куюн.