Соціальна програма «Мобільна культура»

Проблема: 

Поява мобільного зв’язку багато в чому змінила моделі поведінки сучасної людини. Мобільний зв’язок, що став не просто технологічним, але й фактично соціальним явищем, не міг залишитися без уваги з боку «Київстар». Сьогодні «Київстар» є єдиним мобільним оператором в Україні, що приділяє увагу формуванню культури користування мобільним зв’язком у суспільстві.

Контекст: 

Мобільний зв’язок стрімко увійшов та став частиною життя людей в Україні. Сьогодні більше 70% населення країни користуються мобільним телефоном. И кожен другий українець є абонентом компанії «Київстар». Таке широке розповсюдження мобільний зв’язок отримав за досить короткий період – з 2002 до 2007 року. Такий динамічний розвиток мобільного зв’язку впливає і на соціальні норми поведінки людей.  Компанія «Київстар», як лідер на ринку мобільного зв’язку в Україні та національна компанія розуміє тенденції зміни у соціальній поведінці та бере на себе добровільну відповідальність за те, щоб своєчасно реагувати на ці зміни.

Опис: 

Реалізацію соціальної програми «Мобільна культура» компанія «Київстар» розпочала у 2005 році. Перший крок був спрямований на формування етичного користування мобільним зв’язком у публічних місцях — театрах, кінотеатрах, музеях. В них створено й продемонстровано серію спеціальних відео- й аудио-роликів. На міських носіях зовнішньої реклами було розміщено комплексну тематичну рекламну кампанію. Рекламні носії біля театрів і кінотеатрів були задіяні для пропаганди етичного користування мобільним зв’язком при перегляді спектаклів і кіносеансів. Окрема внутрішня рекламна кампанія з оригінальними флэш-мобами й промо-акціями охопила понад півсотні театрів і кінотеатрів по всій Україні.
У 2006 році програму було доповнено ще одним важливим напрямком — «За кермом: мобільну безпеку увімкнено!». Цей напрямок привернув увагу українського суспільства до проблеми підвищеної небезпеки на дорогах, що виникає внаслідок спілкування по мобільному телефону під час керування автомобілем, а також популяризувало серед водіїв правила «мобільної безпеки» на дорогах. Були задіяні провідні суспільно-політичної й спеціалізовані ЗМІ України, включаючи пресу, ТВ, радіо й Інтернет, оригінальні тематичні флеш-мобы. Географія програми — найбільші міста України: Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Одеса, Львів, Сімферополь.
Продовжилася робота з метою залучення уваги громадськості до етичного користування мобільним зв’язком у громадських місцях. Цього разу вона охопила не тільки установи культури, але й громадський транспорт. Друга хвиля рекламного розміщення також відповідала ідеям програми. Постери, які рекомендували коректно користуватися мобільним зв’язком у громадському транспорті, були розміщені на зупинках і міських автобусах.
У 2007 році програма набрала популярності у суспільстві та одержала нових соратників. До ініціативи «Київстар» приєдналися популярні люди України — громадські діячі, діячі мистецтва та шоу-бізнесу, соціологи.
Було проведено всеукраїнське соціологічне дослідження «Вплив мобільного зв’язку на поведінкові норми українського соціуму», що показало рівень існуючої мобільної культури в суспільстві й необхідність впровадження норм цивілізованого спілкування. До обговорення результатів дослідження приєдналися представники Міністерства культури й туризму України, Департаменту ДАІ МВС України, викладач-консультант із питань ділового протоколу, етикету й іміджу Георгій Монахов, соціальний психолог Олег Покальчук, Заслужений лікар України, лікар-хірург вищої категорії Ростислав Валихновський, режисер Оксана Байрак, телеведуча Маша Єфросиніна, Заслужений артист України Остап Ступка, співачка Олена Вінницька. Результатом засідання народної ініціативи став звід правил етичного користування мобільним зв’язком.
Позитивний резонанс у суспільстві та результати дослідження дозволили перейти до нового етапу розвитку програми «Мобільна культура». У липні 2007 р. відбулося врочисте підписання Меморандуму про співробітництво між Міністерством освіти та науки України й компанією «Київстар». Результатом цього стало впровадження освітньої програми для середніх навчальних закладів з метою виховання в школярів культури користування мобільним телефоном — як у школі, так і за її межами.
Після підписання Меморандуму про співробітництво наша компанія почала роботу над створенням методичних рекомендацій з формування користування мобільним зв’язком у школах і за її межами для педагогів і батьків. До розробки рекомендацій були залучені кращі методисти й психологи Міністерства освіти та науки України, а також Всеукраїнська асоціація батьківської громадськості.
Відповідно до грифа Міністерства освіти й науки України № 1.4/ Г-2232 від 14.12.2007 р. методичні рекомендації рекомендовані для використання в навчальному процесі. Українських школярів наша компанія забезпечила й барвистими плакатами, де в цікавій для дитини формі відображені правила мобільного етикету. На позакласних і позашкільних заняттях дітям не тільки розкажуть і доведуть необхідність етичного користування мобільним зв’язком, але й продемонструють це на веселих малюнках. На сьогоднішній день методичні рекомендації й плакати розповсюджені у 22 000 школах України.
В 2007 р. до програми «Мобільна культура» приєднався найбільший український авіаперевізник — компанія «АероСвіт». Партнерство двох національних компаній, кожна з яких є лідером у своїй галузі, — надзвичайно важливий етап формування мобільної культури суспільства, оскільки в цьому випадку мова йде не тільки про повагу до оточуючих та комфорт, але й про безпеку під час користування повітряним транспортом.
10 липня 2008 року національний мобільний оператор «Київстар» та Міністерство культури і туризму України оголосили про новий етап національної програми «Мобільна культура» та дали старт широкомасштабній соціальній рекламній кампанії «Громадські місця – територія мобільної культури». Протягом липня та серпня в 23 містах України пройде соціальна рекламна кампанія, спрямована на те, щоб привернути увагу громадськості на необхідність дотримання правил користування мобільним телефоном у громадських місцях: театрах, кінотеатрах, транспорті. Мета цієї кампанії –  підвищити рівень мобільної культури в суспільстві. Реклама із закликом бути мобільно культурними буде розміщена в сітілайтах біля зупинок громадського транспорту, театрів та кінотеатрів.

Отримані переваги: 

- актуалізоване питання необхідності дотримання норм етичного користування мобільним зв’язком в суспільстві;
- сформовані правила мобільної культури;
- програма отримала підтримку державних установ та громадських діячів.

Проблеми при впровадженні: 

-

Період впровадження: 

з 2005 року

Наступні кроки: 

Наступні етапи програми цього року: мобільна культура за кермом та мобільна культура у школі